Tuesday, December 20, 2011

Buah Main Alat Muzik !!!!!!!!



HaHaHa.......

Lukisan ni Aku buat untuk rujukan adik aku sebenarnya untuk paper SPM Seni Visual Kertas 2 tahun ni....lagipun aku slalu jgk tolong bg rujukan kat die mcm mane nk lukis......walaupn xlah seberapa lukisan aku ni...tapi aku rasa memadailah untuk paper ni........

Cikgu die kerap tekankan supaya gunakan water colour @ cat air......aku bengang betul dengan cikgu die ni.....mentang2 la die pakar dalam bidang 2....die nk suruh plajar ikut die......cikgu mcm ni la yang telah menjahanamkan seni kertas 3 STPM aku.....

Bagi seorang guru yang bagus....bagi pandangan aku..guru harus tanam minat dulu dalam diri pelajar dan lihat kesesuaian bakat yang ada dalam diri pelajar tu..lagipun cat air memerlukan masa untuk mahir....dan masa yang ada kat sekolah takkan boleh manjamin pelajar yang tidak tahu apa2 tentang cat air untuk manjadi mahir..........

Cikgu adk aku juga bgtau bhwa menggunakan media cat air akan mendapat markah yang lebih....NAMUN...melalui sumber lain (dari guru-guru PSV) menyatakan penggunaan media tidak begitu dititikberatkan sangat.....maknanya xde markah lebih untuk gunakan cat air.......lagipun kalo xpandai guna cat air...hancur kertas lukisan tu......menggunakan cat air juga melambatkan masa....kena tggu kering dan sebagainya....(bergantung pada teknik cat air)......yang menjadi masalah lagi adalah masa yang diberi hanya 3jam.....nk tggu kering pn dah berapa minit......

Lagi satu.....lukisan di atas aku gunakan campuran Crayon (oil pastel) dgn pensel warna.....dan aku mendapat info juga dari guru2 PSV bahawa tema yang berbentuk fantasi sesuai menggunakan Crayon......

Pasal bahagian yg xde warna 2.....ade 1 sbb je....dah MALAS.....hehe
Masih xpuas hati ngan background die....hmmmmm


*Orang selalu fikir pelajar gagal kerana diri sendiri.....Orang selalu terlepas pandang pelajar mungkin gagal kerana guru........

0 comments jer....: