Tuesday, November 13, 2012

Terkandas di LCCT KUALA LUMPUR....

Memang giler habis la hari ni.......boleh plak terlepas "belon" pagi tadi....tak pasal-pasal terbiar aku sendiri di LCCT ni.......next flight pukul 8pm.....mampus aku nk tuggu...dah la sorang-sorang.....apa pasal la gate tutup awal sangat.....aku lewat 2-3 minit jer pun.....yang aku bengan bukan aku sorang jer.....ade lagi 5-6 orang yang xdapt naik......malang-malang......


 Yang aku kesiannyer....ada satu family ni.....dia baratur nak letak bagasi dari pukul 6 lagi.....dan anak-anak diorang dah naik belon dah......habis merayu dah ngan brader tu.....tapi tak dapat jugak.......tak payah merayu...buat la muka sedih ke....nangis pun mereka tak akan bagi naik...huhuhuhuhuhu


Biasala aku baru 1st time naik kat LCCT ni....dah jadi macam ni....sial betul la.....burn je tiket.....Sorang-sorang ni......nak sembang pun xde orang....nak makan tak berteman.....haih........




Aku harap ni yang yang prtama dan trakhir trjadi kat aku....parah-parah....



Mimpi Ajal Mendatang......Aku telah MATI....


Setiap insan di dunia ini ada kisah MIMPI yang tersendiri.....begitu juga aku.......KADANG-kadang aku ingat akan mimpi-mimpi ku....selebihnya terbuang....Diruang ini ingin aku kongsikan mimpi yang aku telah lalui.......tidak lagi akan terbuang.......Mimpi ini baru beberapa minggu meninggalkan aku...dan masih jelas lagi di benak ku......Ianya bermula........

Perjalanan Ku bermula...melalui jalan yang berliku-liku...mencari sesuatu, menuju ke satu arah yang tidak aku pasti dimana letaknya....Bersama Ku seorang teman menemani sepanjang perjalanan ini....

Sampai ke suatu tempat yang amat asing bagi Ku...suasananya amat suram...sunyi....Aku terdengar satu suara memanggil-manggil nama Ku.....Menjerit-jerit ke arah ku.....Lantas aku berpaling ke arah suara itu...rupa-Rupanya itu teman aku.....yang bersama Ku dalam perjalanan ini............dan Aku terus pergi kepadanya.....Lalu dia berkata....."kita berhenti makan dahulu, Aku penat.."Aku kebingungan mendengar kata-katanya.....Jadi Aku bertanya kepadanya..."dimana kedainya"..............

Sepanjang perjalanan ini, hanya pokok-pokok hutan ini yang aku nampak bersama jalan lurus ini....tiada rumah, apatah lagi sebuah kedai.....mahupun seorang manusia....tidak aku lihat...Tiada rumah, tiada kedai....manusia juga tiada.....Teman Aku berkata lagi ..."itulah kedainya"......dengan menghalakan tangandan jari telunjuknya ke arah sebuah kedai makan......sebuah kedai makan yang kecil..tidak ubah seperti wakaf persinggahan bagi Ku......

Perlahan-lahan kami menuju kedai itu....sesampainya kami di kedai itu...Aku lihat pemiliknya seoranglelaki tua....Mungkin dalam lingkungan 70-an umurnya.....Di sana terdapat dua buah meja.....salah satu darinya telah diduduki oleh pelanggan lain.....tiada ruang untuk kami....seraya itu aku berkata kepada teman ku...."kita duduk di sana sahaja"....Teman ku mengiyakan tanda bersetuju........Aku menambah lagi "aku tidak makan..masih kenyang..minum cukuplah...kalau engkau mahu makan....pergi la"........ucap Ku perlahan.................Teman Ku pergi mengambil hidangannya....

Aku duduk di meja tadi.....menunggu pesanan Ku diambil....Aku menunggu, namun tiada SIAPA-siapa yang datang mengambil pesananku........Aku tertanya-tanya mana "orangnya"..Dan aku terlihat satu kelibat manusia....Berbadan agak gempal.....seorang lelaki muda berdiri di hadapan pintu untuk ke dapur....Aku mengangkat tangan Ku...memanggilnya mengambil pesananku.....Namun dia langsung tidak berganjak..........

Dan tiba-TIBA dia bersuara...
            Lelaki muda :  minum apa ?
            Aku             :  milo ais.
            Lelaki muda :  hah, apa?
            Aku             : milo ais..MILO AIS....

Lelaki muda tadi berlalu untuk menyiapkan pesan ku......Belum sempat dia berlalu, teman Ku datang dan duduk disebelahku bersama makananya......Lelaki muda tadi berpaling dan bertanya..."minum apa?"...jawab teman Ku....."tea ais".......Itulah minuman yang dipintanya setiap kali ke kedai makan.....Jika bukan tea ais, laici dipesannya.......

Dalam pada itu, aku kehairanan...mengapa pemuda itu tidak mendekati kami.............Sebaik sahaja air kami pesan sampai...Aku terus meminumnya......sangat dahaga...haus....Tiba-tiba aku terasa lapar...ingin pula untuk makan....Aku segera bangun untuk mengambil makanan....Tetapi, aku hampa....melibat makanan yang telah habis....Aku kembali ke meja itu.....tempat kawan Ku berada.........

Selesai makan....kami pergi meninggalkan kedai pakcik tua dan anak muda itu...............meneruskan perjalanan kami untuk ke suatu destinasi...........Perjalanan ini akhirnya membawa aku ke sebuah rumah....itulah rumah yang kami sewa sekarang....Aku kepenatan....lapar....setelah lama berjalan kaki.....Aku terbaring.....Aku berfikir...Mengapa aku melalui jalan yang asing bagi Ku....Jalan yang tidak pernah aku lihat..........Tidak juga aku ketahui mengapa aku melalui semua ini......

Sedang aku terbaring......aku terasa sesuatu....sakit yang amat sangat di kepala.....Berdenyut-denyut....sakit sekali...tidak pernah aku alami.....TIBA-tiba....ada cairan yang keluar dari kulit kepala aku....putih pekat.....yang keluarnya sedikit-sedikit......rakan-rakan ku kehairanan melihatkan keadaan aku......tapi aku sempat menyatakan ini perkara biasa yang terjadi pada aku.........dan semakin banyak mencurah.........Aku berdiri dan memicit-micit kepala dan begitu banyak sekali cecair putih itu mencurah ke lantai......

Sakit kepala ku semakin berkurang.....aliran cecair putih kepekatan tadi kini mula mengurang.....dan tiada lagi.....Aku terduduk......kepala ku terasa amat berat sekali....badan ku tidak bermaya......mata ku tidak lagi berdaya untuk melihat......pandangan aku kabur.....dan terpejam kaku.....aku pitam....tidak sedarkan diri...atau adakah aku telah pergi...."MATI"......

                                                                                                                                                  ~goldbird~


Wednesday, August 1, 2012

Pen Drawing











Thursday, July 26, 2012

Selamat Hari Raya Aidilfitri..........


Selamat Hari Raya Aidilfitri......Salam Perantau....Buat Keluarga yang Dicintai...Kawan-kawan yang Dirindui.....Dari Jauh Ku Pohon Ampun Maaf.........Maaf Zahir dan Batin.....




 ~gold-bird~





Friday, July 20, 2012

Hati Ku Rasa Sesuatu.....





Dah berkali aku bilang.....bukan sekali dua...bukan juga tiga kali...Sudah penat mulut berbicara....Namun, cerita itu muncul lagi...Cerita lama yang masih terdampar di lubuk hati ini....Membuat aku berbicara lagi....tentang sesuatu yang masih segar....bernafas di dalam gelora jiwa ini....Badai yang terus menghempas tebing hati....Pedihnya masih disana......

Mengharap masa akan bisa menghilangkan rasa ini....masa terus berlalu...tidak pernah sedetik terhenti...dan terus pergi...Tinggal aku sendiri....kaku...bersama rasa ini...

Rasa ini terus di sini.....Menemani hati pedih...sepi............Sesekali rasa ini dibawa pergi...bersama ombak menghilangkan diri....hanyut ditelan arus yang sayu..........

Dingin malam ia kembali....membawa bersama kegelapan malam....Ditemani sang bintang dan rembulan.....Beralun kembali rasa ini....Berdendang di lubuk hati....mengalunkan irama syahdu....lagu sendu lagu aku.....memenuhi rongga pilu di hati.....Sudah lama masa berlalu.......mengapa masih di sini....Rasa yang dahulunya menyinari hidup ku......Kini teriknya mencengkam jiwa....Panasnya membakar air mata...kering tanpa tumpahnya.....Tinggallah debu sendirian....terdampar di dasar hati......pedih........


~gold-bird~


Wednesday, July 18, 2012

Karya Pelajar...

Nama : Ernyy / Tingkatan : 2D
Nama : Tiong Siew Chin / Tingkatan : 2C

Nama : Lorenza / Tingkatan : 2F

Nama : Bibi Sayong / Tingkatan : 2A

Nama : Diana / Tingkatan : 2C

Nama : Monica Suda / Tingkatan : 2D

Nama : Corina Adong / Tingkatan : 2D

Nama : Rosezila Ak Erok / Tingkatan : 2D

Nama : Jessica / Tingkatan : 2C

Nama : Harye Ak Maryati / Tingkatan : 2E

Nama : Sylvia Ampa / Tingkatan : 2A

Nama : Vetoria / Tingkatan : 2C

Nama : Nurshanim / Tingkatan : 2C

Sunday, July 8, 2012

Format Laporan Program Orientasi Guru Baru...


LAPORAN PROGRAM ORIENTASI GURU BARU

Bil.
PERKARA
:
PERKARA
1
Tarikh
:

2
Masa
:

3
Bidang
:

4
Aspek
:

5
Objektif
:
1.
2.
3.
6
Aktiviti
:
1.
2.
3.
7
Penilaian
:

8
Rumusan
:









............................             ................................
  Tandatangan Guru     Tandatangan Mentor

Thursday, July 5, 2012

Poster anti dadah



Sunday, July 1, 2012

RPH Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Rancangan Pengajaran Harian Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan....

Mata Pelajaran 
Pendidikan Sivik & Kewarganegaraan  
Tingkatan

Tarikh/Hari 
Masa

Hari 
Bil Pelajar

Tema 
Tajuk 
Hasil Pembelajaran
Persediaan Guru 
Penerapan Nilai 
Aktiviti 
Refleksi



Friday, June 15, 2012

Penghujung Satu Kisah Percintaan...

Tiada kata mampu Ku ungkapkan...Tiada air mata untuk Ku curahkan.....Jangan ditangisi akan perpisahan....Mahligai impian mustahil diterjemahkan......Hati ini berat untuk melepaskan....apakan daya tiada jodoh antara kita...Bukan kesetiaan menjadi pertanyaan....pegangan kita penghalang cinta.......

Dah lama kita mengetahui...jalan ini terbina untuk kita....sudah lama jalan ini menanti...hanya detik ketika yang tepat diperlukan...Mungkin kini masa itu sudah tiba...Keputusan telah ku ambil...Persetujuan mu telah dinokhtahkan....Tiada lagi sayang...tiada lagi pujuk rayu....meninggalkan kerinduan sendiri kesepiaan....

Aku pinta...jangan ada lagi perhubungan antara kita....hanya persahabatan yang akan terbina...Kuatkanlah hati mu...lupakanlah CINTA kita.....Padamkan memori itu..Lupuskanlah segala kenangan bersama.....kerana kita saling memahami....Diri Mu bukan untuk Ku...Aku bukan untuk Mu......

Bangunlah dari tidur itu...Jangan dibawa cinta ini ke dalam mimpi-mimpi Mu lagi....Kerana cinta ini tidak perlu ada....tidak perlu wujud...seharusnya ia tidak pernah terjalin.....Dalam mimpi semuanya indah....Tetapi, kita di dunia yang nyata...dunia yang memberi kita erti sebuah kehidupan.....dan juga merasai keindahan cinta....

~sekian dahulu bicara ini....~

Thursday, June 14, 2012

Sekolah oh Sekolah.....


Hari-hari....Aku ke Sekolah.....dari mula mengenali ABC.....hingga kini dan akan berterusan untuk tempoh yang panjang.....3/4 dari hidup ku hanya di sekolah.....Dulu belajar, kini mengajar....Kalau tidak mahu diajar....Jangan kurang ajar.....

Hari ke-3 di sekolah Lubok Antu, Sri Aman, Sarawak......Kelas pertama 7.30 pagi...Aku sampai di sekolah pada pukul 6.40 pagi....Sekolah ini boleh dikatakan tidaklah terlalu "skema".....sempoi terutama guru lelaki...

Mentor aku juga seorang lelaki....orang Bidayuh.....aku rasa dia agak hebat....banyak pengalamannya, walaupun tidaklah begitu lama di sini.....dan dia amat merendah diri....aku segan untuk berdepan dengannya.....aku yakin dia boleh maju jika di ke sekolah lain.....aku harap dia akan dapat peluang itu...cuma jangan dalam masa terdekat.....kerana aku memerlukannya....aku harap dia ubah fikirannya untuk berpindah.......

Berbalik kepada cerita sekolah aku tadi.....Sebuah sekolah yang mengambil masa lebih kurang sejam lebih untuk ke Betong dan Sri Aman.....dan mungkin sejam untuk ke Engkilili......Dan untuk ke Kuching mungkin mengambil masa 5-6 jam.....

Walaupun jauh dari bandar-bandar besar....budaya sekolah in amat berbeza dengan sekolah di bandar....aku dapat lihat tingkah laku pelajarnya....walaupun kelas F....mereka seperti pelajar kelas C.....tingkah laku mereka boleh dikatakan bagus walaupun akademik mereka kurang cemerlang.......


Wednesday, June 13, 2012

Hari Pertama...Sekolah Pertama...dan Kelas Pertama......


Hari ini bermula...Hari yang akan memberi impak dan makna yang cukup besar untuk masa depan aku.....Segalanya bermula di sini, hari yang akan menentukan hari-hari yang mendatang...Inilah hari pertama aku secara rasmi menjadi "CIKGU"......

Tidak banyak yang aku dapat lakukan...Ini hari pertama dan kelas pertama....Aku hanya menyambung apa yang telah ditinggalkan oleh guru sebelum aku.....Aku hanya berbual kosong dengan pelajar....Kelas 4A2..Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan....hanya mempunyai 18 orang pelajar sahaja.....

SIVIK ??????......Sesuatu yang aku slalu dengar....tetapi aku langsung tidak mengerti apa yang harus dilakukan....Mengajar sesuatu yang aku tidak pernah belajar...pakah kaedah pembelajaran yang digunakan....Itu semua aku tidak tahu.....Guru yang aku ambil tempatnya pula telah bertukar ke sekolah lain....

Aku sempat bertanya kepada pelajar....apa  yang diajar oleh guru tersebut....mereka seperti tidak dapat memberi respon yang bagus...mereka keliru...dengan apa yang mereka belajar selama ini.....

Pelajar kelihatan amat baik....tidak banyak yang mereka ingin tahu tentang aku...hanya usikan nakal segelintir pelajar sahaja yang membuat aku "tersenyum" sendiri.....[Sudah lumrah aku..sentiasa dengan senyuman...kawan-kawan yang rapat dengan aku sudah tentu mengetahuinya...haha]....

Ada juga yang mencelah ketika aku sedang bercakap....dan mereka sering ketawa.....Entah dimana lawaknya....Aku tidak mengerti....Mungkin dalam bahasa Iban perkataan yang aku katakan ada mempunyai makna yang berbeza.....Setiap kelas tentu ada pelajar yang dianggap "nakal"....Kadang-kadang mereka diperlukan untuk menceriakan suasana kelas......Namun janagn pula mereka sampai mengganggu sesi pmbelajaran.......

~Kelas tamat~

Monday, June 4, 2012

Persimpangan Sebuah CINTA...




Masa terus berlalu pergi meninggalkan aku....meninggalkan aku sendiri kerinduan....Hanya ditemani seribu kenangan lalu....Andai dapat aku putarkan masa ini kembali....Tidak akan ku pilih lorong ini....Lorong yang telah memerangkap aku....Di dalam sebuah sangkar CINTA.....

Cinta ini tidak kemana...tiada penghujungnya...yang tinggal hanyalah sempadan....memisahkan AKU dan DIA.....Tidak akan terbina sebuah mahligai....Tidak akan terjalin sebuah ikatan suci...dengan nama PERNIKAHAN.....

Kepada Si DIA....bersama mu membawa sinar dalam hidup ku....mengajar ku tentang sebuah erti perhubungan..Janganlah ditangisi "persahabatan" ini...walaupun ia membuat "hati" lelaki ini menangis....tangisan kering sendiri bila tiba masanya.....

Biarkanlah masa terus berlalu...membawa bersama kenangan bersama mu....Namun, memori itu masih di lubuk hati...tertanam teguh disana....sukar untuk aku lepaskannya pergi....walaupun badai sering membuat hati ini sengsara......

Dah lama aku fikirkan...Mungkinkah sudah tiba masanya....Masa untuk aku lepaskan ia pergi...Masa untuk aku lupakannya....Andai ingatan ini memori komputer....ia hanya semudah menekan butang tetikus...Namun, ini anugerah Allah kepada manusia..."memori" yang tiada tandingannya......

Mungkin CINTA baru perlu dicari....Tetapi bukan semudah menukar pakaian...Aku bukan "BUAYA" yang menukar pasanganya setiap tahun...mungkin setiap bulan.....Aku hanya insan biasa yang tidak mengejar cinta...Kerana aku sedar....Cinta tidak perlu dikejar...Ia akan datang dengan sedirinya.....

Sampai disini dulu nukilan ini...panjang usia bertemu lagi...



Wednesday, May 30, 2012

JAlan-jalan DI Empangan Hidroelektrik Batang Ai, Lubok Antu, Sarawak



Keindahan yang tidak dapat disangkal lagi....CANTIK...hehehehe.....layannnnnnn