Monday, January 30, 2012

NANO itu BOLOK....Awan dop Bolok...Awan Nano itu Hafiz...

HAHAHAHA....Aku ucap tahniah pada HAFIZ sebab dah menang AJL 26.......Aku tak kisah sape yang menang,,,,,,asalkan bukan YUNA.....( xfaham apa yang yuna nyanyi )...Suara Hafiz memang power.....Tahniah pada lagu  Awan NANO yang berjaya mencuit hati juri....


gambar dari  FB harian metro
Aku nak citer pasal perkataan NANO ni.....perkataan yang semakin dilupakan oleh masyarakat kampung.....Terutama generasi muda / kanak-kanak sekarang.....Tak sangka kat Johor pun ada menggunakan NANO...Aku ingat di Terengganu jer.....Korang tentu dah sedia maklum kan makna NANO....kan FBI dah terangkan.....hehehe

Contoh ayat "nano" dalam bahasa Terengganu ;
  1. nano la mung ning...........
  2. jangan wat nano gop.........
  3. mung nok gi mane nano ngat ea......
  4. dop leh arap budok nano ning.......
  5. guane mung ning nano ngat......
Kalu korang hebat..korang tambahla kat komen macam mana nak guna "nano"...hehehe

Apa pun apa yang dapat aku lihat....penggunaan "nano" lebih kepada perwatakan manusia.....tak pernah aku gunakan nano untuk merujuk kepada keadaan sekeliling seperti...keadaan yang berselerak.....Keadaan yang berselerak aku akan panggil "kuca hanya"...............


*jangan wat nano sini !!! hehe :)





0 comments jer....: