Friday, September 20, 2013

My Avenged sevenfold drawings








Lukisan Tupai.....hihi








Zhen ~part 2

Bilik disiplin....suasana sepi...Zhen melangkah perlahan...menghadap Cg. Ismail...Kakak Zhen turut dipanggil pihak sekolah.....Cikgu Fatimah menjemput Zhen dan kakaknya, Hawa untuk duduk....Suasana menjadi tegang.....Cg. Fatimah selaku P.K Hem menjelaskan permasalahan yang dihadapi oleh Zhen kepada Hawa......dan Zhen kemungkinan akan diambil tindakan buang sekolah..kerana tindakannya yang telah menyebabkan seorang pelajar terpaksa dikejarkan ke hospital......Namun, kakak Zhen sedar Zhen akan menduduki peperiksaan SPM pada tahun ini......Lantas Hawa merayu pada pihak sekolah supaya meringankan hukuman untuk adiknya..........Setelah perbincangan, akhirnya Cg. Fatimah bersetuju untuk meringankan hukuman terhadap Zhen.....Ini juga disebabkan kerana Cg. Fatimah amat mengenali Zhen dan berharap Zhen akan kembali kepada dirinya yang asal seperti dahulu......Zhen diminta untuk menjaga kelakuan diri dan tidak mengulangi kesilapan yang sama........

Masa terus berjalan.....Zhen digantung sekolah lagi....bukan untuk kali pertama........termenung di halaman rumahnya.......Tiba-tiba satu suara mengejutkan lamunan Zhen........

"Aku akan membantu engkau Zhen".......Suara itu hinggap di telinga Zhen.....dan Lia sudah berada di sisi Zhen.....

Zhen : Usahlah kau hiraukan aku lagi Lia....Aku budak jahat....tak sesuai berkawan dengan engkau lagi.....

Lia    : Mana perginya Zhen yang pernah saya kenali dahulu....saya rindukan dia...kembalilah Zhen....

Zhen : Aku yang dulu ???......itu sejarah Lia....Aku mahu lupakan semuanya.....

Lia    : Tapi...awak pilih jalan yang salah Zhen...awak harus buktikan yang awak juga mamou berjaya....Bukan berputus asa sebegini...Apa??...awak fikir Eira akan gembira dengan keadaan awak sekarang.....Tidak mungkin Zhen.....Tidak mungkin !!!

Zhen : Lia..jangan engkau sebut lagi nama itu...nama yang membuat aku gila...aku hilang arah....

Lia    : Sampai bila Zhen...awak mahu seperti ini...sebab itulah saya mahu membantu awak...kita sama-sama belajar...seperti dulu...Saya yakin awak boleh berjaya Zhen.....

Zhen : Sudahlah Lia....baik kau pulang sahaja....jangan ganggu aku lagi....

Lia    : Tapi Zhen....

Zhen : DIAM !!!.....kau balik sekarang...pergi !!!

Lia terdiam kaku...melangkahkan kaki perlahan berlalu pergi...Hawa yang menyedari hanya memerhati dari jauh....



Suatu pagi.....Bunyi di dapur mengejutkan lena Zhen...Zhen pergi untuk menjenguk....terlihat akan kelibat akaknya Hawa di dapur......

Zhen : Kak,,,akak tak kerja hari ni?

Hawa : Tidak Zhen...akan cuti...mari makan akak dah siapkan sarapan...

Zhen :  Baiklah kak...tapi mengapa akak ambik cuti..akak tak sihat ke?

Hawa : A'ah Zhen...akak sakit lihat kau...dan akak nak bawa kau melawat suatu tempat hari ni...

Zhen : Ish akak ni...main-main pula......tapi akak nak bawa saya pergi ke mana?

Hawa : Kau ikut sahaja...nanti kau tahu jugak tempatnya......

Zhen hanya menurut kehendak kakaknya tanpa banyak bantahan.....Ibunya hanya memerhatikan telatah anak-anaknya......Pagi itu berlalu pergi...seperti pago-pagi yang lain.....

___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________

Petang itu.....setelah membaca surah yasin dan menghadiahkan pahala bacaan itu kepada arwah ayahnya.....Hawa membuka bicara......

Hawa : Kau tahu Zhen kenapa akak bawa kau ke sini...Ini kubur ayah Zhen...ayah yang telah membesarkan kita...mendidik kita....Kau ingat tak lagi pada ayah Zhen???

Zhen : Hmm....yea kak...ingat..Zhen Pun rindukan ayah.

Hawa : Ingat lagi apa yang pernah Zhen janjikan dengan ayah dulu?

Zhen : Yea kak...Zhen ingat...Tapi kak...Zhen tak mampu nak tunaikan janji Zhen...Zhen tak mampu kak....

Hawa : Kau mampu Zhen...jangan hampakan harapan ayah...Lia pun sanggup membantu kau Zhen...

Zhen : Tapi kak....

Hawa : Kau sedar tak Zhen...Sebenarnya Lia dah lama sukakan kau....kau tahu kenapa dia nak sangat tolong kau.....Dia tak nak lihat kau gagal Zhen......

Zhen : Hmm.....Baiklah kak...Zhen akan cuba untuk berubah....anggaplah ini sebagai janji Zhen dengan akak....Marilah pulang kak...hari dah senja ni.....

___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________

Maafkan aku Lia...suara Zhen mencelah ketika di perpustakaan...Zhen memberanikan diri menghampiri Lia yang sedang berbincang rakan sekelas mereka....Lia meminta Zhen untuk duduk agar gelagat mereka tidak disedari oleh Cg. Jamal yang sedang melayan pertanyaan dari pelajar lain.....

Zhen :  Maafkan aku Lia...aku tahu...aku terlalu kasar dengan engkau tempoh hari....Aku tahu kau nak tolong aku...bukan aku tak mahu Lia....tapi aku malu dengan diri aku sekarang....

Lia   : Zhen...biarlah saya bantu awak.....saya tak sanggup lihat awak macam ini lagi.....

Zhen : Baiklah Lia...aku pun dah berjanji dengan akak Hawa....aku akan bina hidup aku kembali...aku harap tidak terlalu terlewat aku tersedar......

Lia    : Tak mengapa Zhen....belum terlambat lagi...masih ada masa Zhen....saya kan ada untuk bantu awak.....

Zhen : Terima kasih Lia......

Lia    : Tidak mengapa Zhen.....kita kan kawan....dari kecil lagi saya kenal awak.....


Kini Zhen mula mendengar nasihat dari Lia...Mereka mula belajar bersama....banyak perubahan yang Lia lakukan dalam hidup Zhen....dan dia lakukannya dengan ikhlas untuk melihat Zhen berjaya.....walaupun hati Zhen tidak dapat menjadi miliknya....Namun, kejayaan Zhen sudah cukup bermakna baginya....Lia sedar, Zhen masih mengharapkan Eira kembali dalam hidupnya...dan Lia sedar cintanya tidak akan berbalas...kerana bagi Zhen, Lia hanyalah seorang kawan karib.....keadaan ini berterusan sehinggalah berakhirnya SPM......


bersambung.......


Wednesday, July 10, 2013

Zhen ~part 1

Ini bukan mimpi....ini suatu khayalan....ini sekadar rekaan...bukan kebenaran.....akan sebuah kisah seorang lelaki yang bernama Zhen (bukan nama sebenar)...........

Kisah ini bermula ketika Zhen masih lagi kecil....masih lagi berfantasi dengan alam kanak-kanaknya.....Zhen yang belum mengerti akan dunia.....Zhen dilahirkan dalam keluarga yang sederhana...dan dalam keluarga yang amat bahagia..... Ketika zaman kecilnya....Zhen merupakan kanak-kanak yang agak nakal bersama dengan adik lelakinya Helmy....Tidak seperti kakaknya yang amat patuh pada ayah dan ibu mereka.....Badannya dipenuhi kesan parut...bekas-bekas hentaman oleh ayahnya.....

Zhen menangis teresak-esak kesakitan....Badannya yang kurus melidi dihentam bertubi-tubi....mujurlah ibunya datang meleraikan keadaan yang tegang...Suasana menjadi suram...ayahnya masih terkebil-kebil keseorangan.....Malam itu..tidur Zhen tidak lena...sakitnya masih terasa....pada ibulah tempat Zhen bermanja...mengadu sakit dan segala.....

Petang itu, hujan turun dengan lebatnya...guruh berdentum berdendang bersama sang hujan.....kilat sambung menyambung memancarkan kilauannya............Zhen sekawan bergembira dengan keadaan ini....Enjin kenderaan bergema...menyalakan lampu tinggi...memberikan hon tanda amaran....namun tidak sedikit memperlahankan kelajuan.....Zhen dan kawan-kawannya hanya menanti di bahu jalan.....menanti air menerpa ke arah tubuh mereka......

Senja berkunjung tiba....Sang hujan bersama bahteranya tidak jua memperlahankan langkah...Tiba-tiba kedengaran suatu teriakan suara....yang amat menggerunkan Zhen....Kawan-kawan mula lari meninggalkan tempat permainan mereka....Zhen terkaku..lantas ranting kayu itu hinggap di atas belakang Zhen....Zhen mengeluarkan air mata menahan kesakitan...menolak basikalnya pulang ke rumah....

Itu cerita belasan tahun yang lalu....Kini Zhen meningkat remaja..Menjadi remaja bukanlah mudah buat Zhen.....Meninggalkan zaman kanak-kanak yang tidak begiti sempurna....kehendak...dan kemahuannya.....Zaman remaja amat berbeza untuk Zhen....Membuatkan Zhen manjadi seorang remaja lelaki yang langsung tidak seperti dirinya semasa kecil.....Keinginannya....kemahuannya kini berbeza....

Cinta, Kasih Sayang.....yang dahulunya tidak pernah terdetik di hati....Kini sudah mula bercambah....angkara hormon remajanya mula bertindak balas.....Namun, Zhen bukan lagi seorang yang periang..Zhen membesar menjadi remaja yang pendiam...dan sangat pemalu....

Di sekolah....Zhen bukanlah seorang pelajar yang pintar....Zhen hanya seperti pelajar-pelajar yang lain...Kemalasan menguasai diri..Tetapi itu hanya sementara....Apabila meningkat masuk angka 16 tahun...Zhen berkenalan dengan seorang pelajar perempuan.... Perhubungan mereka hanya bermula dengan satu senyuman.....yang akhirnya bercambah menjadi cinta.......Bermulalah episod baru dalam hidup Zhen....Zhen mula rapat dengan pelajar perempuan itu...dan Zhen menjadi pelajar yang cemerlang di sekolah....kerana pelajar perempuan itu seorang pelajar yang amat rajin...dan sering membantu Zhen......

Tiada lagi teman....tiada lagi kawan...semuanya ditinggalkan....Hanya nama pelajar perempuan itu yang melekat di hati...Zhen mula renggang dengan rakan-rakannya....membawa haluan berlainan...Semuanya ditinggalkan hanya untuk seorang gadis...Masa Zhen hanya terluang untuk si gadis sahaja......Namun, tanpa Zhen sedari...Si gadis merahsiakan sesuatu dari pengetahuan Zhen....Rahsia yang mungkin akan menghancurkan perhubungan mereka....dan si gadis cukup licik menyembunyikan rahsia diri dari pengetahuan Zhen dan rakan-rakan yang lain......

Daun-daun berguguran....dibawa angin berterbangan.....ketukan di pintu mengejutkan Zhen...mengganggu lena Zhen di petang hari....Ada suara memanggil-manggil nama Zhen...teriakan itu semakin kuat diselangi ketukan pada pintu rumah Zhen....Zhen yang masih antara sedar dan tidak menyahut panggilan itu....Zhen bangun...berjalan menuju ke pintu.....Selak pintu dibuka...Zhen menarik daun pintu....Terpancar wajah Lia yang kecemasan....Tercungap-cungap Lia memulakan bicara.....

Abah kau Zhen...abah kau....Pak Mail..dia kemalangan Zhen.......”

Zhen lantas mencapai kunci kereta....dibawa kereta kecil itu bersama Lia.....Suasana sepi sepanjang perjalanan menuju ke Hospital......

Sabar Zhen...Pak Din menyapa...Pak Din seorang yang sudah berumur dalam lingkunagn 60-an...Ketua kampung dan ayah kepada Lia......Zhen terus mendapatkan ibunya yang datang bersama Pak Din....Zhen menangis di pangkuan ibunya..... Lia hanya memandang Zhen dalam keadaan sayu...Lia seorang gadis kampung...teman sepermainan Zhen...sudah terlalu lama memendam perasaannya terhadap Zhen...hanya Zhen tidak menyedarinya......

Tiga jam telah berlalu....Pintu wad kecemasan masih tertutup rapi....Doktor belum lagi keluar....Hanya jururawat sesekali keluar dan masuk....Kini hanya tinggal Lia, Zhen bersama ibunya.....Pak Din telah pulang kerana ada urusan di kampung.....Suasana kembali menyepi...Lia hanya melihat tanpa sepatah kata....

Deringan telefon mengejutkan suasana yang sepi...Zhen memandang skrin telefonnya...tanpa menjawab panggilan itu....

Siapa?” suara Lia menyapa....Zhen hanya memandang skrin telefonnya....dan memadamkan telefon.....

Zhen : Lia, engkau pulanglah dahulu...biarkan aku sahaj yang menunggu....Ayah mu pasti menunggu mu di rumah.....Ibu pun pulanglah....biarkan Zhen sahaja di sini.....

Lia : tapi....suara Lia terhenti.......

Zhen : Zhen lantas menyambung....oh..aku hampir terlupa...aku akan hubungi ayah mu....

Lia hanya mengiyakan....perbualan mereka terhenti....

Lampu kecemasan terpadam....Pintu dibuka...Dr. Haikal melangkah keluar....terus menuju ke arah Zhen yang masih menanti....Zhen mendapatkan Dr. Haikal....bertanya keadaan ayahnya....Dr. Haikal termenung seketika...merenung tepat ke arah mata Zhen...dan membuka bicara.....Zhen tergamam mendengar kata-kata Dr. Haikal....Zhen diminta segera untuk mengubungi ibu dan kakaknya untuk usrusan pembedahan lanjut....dengan secepat yang mungkin......

Tanda tangan diturunkan...tanda persetujuan untuk pembedahan....Persediaan dilakukan...Doa tidak putus-putus dari keluarga dan sahabat terdekat.....Tubuh kaku yang masih dalam koma ditolak ke bilik pembedahan.....Zhen sekeluarga bersama saudara mara sudah sediamenunggu....Suasana suram menyelubungi penantian yang amat memeritkan......

Panggggg!!!.....bunyi pintu dihempas deng kut....Emyra atau lebih dikenali dengan paggilan Eira...si gadis yang menjadi pujaan hati Zhen...amat marah kerana sudah beberapa hari Zhen tidak menghubunginya...malah panggilan darinya juga tidak dibalas oleh Zhen....Sudah beberapa hari berlalu tanpa sebarang berita dari Zhen....Malah Zhen juga tidak hadirkan diri ke sekolah...Eira menjadi buntu..tiada tempat untuknya bertanya tentang Zhen...kawan-kawan juga hanya diam membisu....kerana Zhen meminta untuk dirahsiakan hal yang terjadi pada keluarganya dari pengetahuan Eira.....Eira hanya mampu merenung ke arah telefonnya menunggu jika ada panggilan dari Zhen...

Setelah beberapa jam menunggu....penantian yang dirasakan terlalu lama....akhirnya..pintu bilik dibuka...wajah Dr. Haikal muncul di sebalik tirai....Wajah Dr. Haikal sudah mampu menceritakan segala-galanya....suasana hiba menyelubungi keadaan....Dr. Haikal membuka bicara...menyatakan Pak Cik Mail tiada lagi...telah pergi untuk selamanya....Zhen terdiam...air mata membasahi pipi.....Dr. Haikal hanya mampu menepuk bahu Zhen dan meminta Zhen bersabar dan menerima ketentuan Ilahi.......Ayahnya sudah tiada lagi disisi.....seorang lelaki yang telah membentuk Zhen selama ini....Kini hanya tinggal kenangan......dia telah pergi untuk selamanya......


SETAHUN KEMUDIAN.......

Zhen kini akan menghadapi ujian terbesarnya sebagai seorang yang bergelar pelajar....SPM....Namun, Zhen bukan lagi seperti dirinya setahun yang lepas...Kehilangan ayahnya terlalu dirasai....yang menjadikan Zhen seorang pelajar yang amat dikenali kerana masalah disiplinnya.......Setelah kehilangan ayahnya...Zhen mengalami kemurungan...Prestasi pelajrannya jatuh menjunam...merosot dengan amat teruk....dan Eira yang menjadi teman Zhen mungkin merupakan punca diri Zhen berubah dengan mendadak.....yang telah menghancurkan jalan hidup Zhen......

SUATU ketika dahulu.......

Zhen mengerang kesakitan....bdannya dipukul bertubi-tubi...tanpa sedikit pun belas simpati...Zhen berlumuran darah...Zhen ditinggalkan di lorong gelap itu bersendirian.....Mencari sedikit kekuatan untuk berdiri....menggagahkan kaki melangkah...berjalan pulang ke rumah.....memikirkan ibu dan kakaknya tentu sahaja sedang menunggu.....Jam di dinding sudah menunjukkan pukul 12.30 malam...Zhen masih lagi belum pulang ke rumah...keadaan ini membuat ibunya amat risau dan terus menanti di ruang tamu......kakaknya sudah tidur kerana perlu bangun awal ke tempat kerja.....Telefonnya juga tidak dapat dihubungi.....Zhen singgah di sebuah surau untuk membersihkan diri dari darah yang membasahi dirinya....dan bajunya.....

Pintu dibuka...perlahan-lahan Zhen masuk ke rumah....Ibunya sudah dibuai mimpi...Zhen masuk ke biliknya tanpa mengejutkan ibunya yang sudah nyenyak.....Tidur Zhen sering dikejutkan oleh rasa sakit pada badannya....Zhen tidak ke sekolah pada esoknya kerana tidak mahu rakannya tahu akan kejadian yang telah menimpa dirinya....Zhen hanya berada di rumah sepanjang hari bersama ibunya....Kakaknya telah keluar ke tempat kerja selepas subuh lagi.....Ibu Zhen cuba juga bertanya apa yang terjadi padanya...namun Zhen berdalih dengan mcam-macam alasan untuk mengelak ibunya dari mengetahui perkara yang sebenar....

Kata-kata lelaki semalam masih bermain di halwa telinga Zhen....

Engkau jangan sesekali dekatkan diri dengan Eira lagi...kalu tidak mati kau aku kerjakan...

Zhen masih mengelamun sendirian...di halaman rumahnya.....Tiba-tiba Eira muncul dihadapannya....lantas Zhen teringat cebisan kata lelaki semalam yang telah memukulnya.....

Eira itu anak Tan Sri...kau sedarlah sikit siapa engkau dengannya

Assalamualaikum.....Suara itu mengejutkan lamunan Zhen....Dipandang wajah Eira seraya menjawab salam Eira.....Fikirannya masih bercelaru memikirkan kejadian semalam....

Eira : awak, kenapa tak pergi ke sekolah???....panggilan telefon pun awak tak jawab...awak ada masalah ke?????
Zhen : saya tak ada apa-apa....awak pulanglah...keluarga awak tentu risau....
Eira : tapi...kenapa awak tidak hiraukan saya???...saya da buat salah ke????
Zhen : Eira pulanglah....jangan cari saya lagi...
Eira : kenapa dengan awak ni???....boleh saya tanya sesuatu??....kenapa ada lebam-lebam kat muka awak???
Zhen : Zhen terdiam....
Eira : terus terang sahaja Zhen...ada orang cari awak semalam kan...apa mereka cakap pada awak???....ini mesti orang suruhan ayah saya....maafkan saya Zhen sebab rahsiakan siapa saya yang sebenar.....
Zhen : kalu awak sudah tahu begitu....baguslah....kita tidak harus bersama...dengarlah apa yang ayah awak kata Eira....tinggalkan saya....
Eira :  tapi Zhen....saya....

Kata-kata Eira terhenti....setelah terlihat sebuah kereta berhenti di hadapan rumah Zhen....Kereta yang amat dikenali oleh Eira....Kereta Tan Sri Khalid...ayahnya.....Pintu kereta dibuka...satu susuk tubuh berjalan menuju ke arah mereka....lantas menarik tangan Eira....Eira meronta-ronta mohon dilepaskan....Satu tamparan singgah di pipi Eira.....Eira menangis dan berlari menuju ke arah kereta dan mendapatkan ibunya........

Tan Sri Khalid : kamu dengar sini baik-baik budak....jangan sesekali berani berjumpa Eira lagi....dan kamu tak akan berjumpa dengannya lagi selepas ini......

Tan Sri Khalid terus berlalu pergi...meninggalkan Zhen sendirian.......

Sudah seminggu Zhen tidak berjumpa dengan Eira....di sekolah juga Eira tidak ada.....dan samapi satu berita kepada Zhen...Eira sudah berpindah ke sekolah lain...mungkin di bandar atau ke luar negara.....Zhen terputus hubungan dengan Eira....walaupun Zhen tidak mahu berjumpa dengan Eira....namun hati kecilnya sering merindukan saat mereka bersama.....Zhen terputus hubungan dengan Eira.....Zhen hilang punca bagaimana untuk berhubung dengan Eira....Zhen tidak mendapat khabar berita mengenai Eira semenjak dari hari itu......

SETAHUN sudah berlalu.....Zhen kini di tingkatan lima....SPM akan ditempuhi....Namun, Zhen bukan lagi pelajar yang cemerlang seperti dulu...semasa Eira masih disisinya....Dia mula hilang arah dalam pelajaran....Bergaul dengan pelajar yang bermasalah....menghisap rokok....ponteng sekolah....bergaduh....buli...kini sebati dengan jiwa Zhen.....


Lia gadis yang masih menyimpan perasaan terhadap Zhen....amat risaukan keadaan Zhen....Zhen berubah dengan amat drastik setelah kehilangan Eira.....Lia pula terus cuba mendapatkan hati Zhen...untuk kembali menjadi pelajar yang ada wawasan.....Namun, Zhen langsung tidak menghiraukan teguran dan nasihat dari Lia....dari seorang pelajar yang cemerlang menjadi pelajar yang tidak lagi mendampingi buku.....Zhen menjadi pelajar yang sngat liar....mukanya menjadi pelawat tetap bilik disiplin........


bersambung.....

Monday, July 8, 2013

Secebis Memori Hitam

Suatu ketika dulu...yang terus menghantui dirinya.............gagahkan diru mu...teguhkan iman mu.....



Pahit bukannya hempedu.....
Manis bukan pula madu....
Senyum bukan kerana gembira.......
Tangis bukan pula kerana berduka....


Terlalu besar dugaan yang perlu engkau hadapi...Terlalu banyak perkara yang bermain-main di kotak fikiran....Satu persatu ia muncul di benak pemikiran mu....Dan terus bercambah dengan persoalan yang baru......

Bukan mudah untuk melupakan.....
walaupun masa terus berjalan....
Memori itu masih berlari di ingatan.....
Biarlah ia menjadi pengajaran....


~goldbird~


Sunday, June 23, 2013

Jadikanlah si dia halal untuk ku....

adakah mampu aku meneruskan perjalanan ini.....menuju sebuah impian dalam perhubungan....bawalah daku bersama mu....bersama kita cipta bahagia.....biarlah mendapat keredhaan dari-Nya....agar cinta ini tidak sia-sia....

sayang...cintailah aku...aku akan sentisa mencintai mu...degup jantung ku tidak menentu kerana mu...wajah manis mu selalu ku terbayang...senyum manja mu membuat ku tersenyum sendirian....

bilakah masanya....kita akan bersua....suara mu ingin sekali ku dengar lagi....namun bibir ku terkunci rapi....

aku memohon kepada-Nya....satukanlah hati ini dengan dirinya......jodohkanlah aku bersamanya.....biarlah dia membahagiakan hidup ku....agar aku bisa membahagiakan dirinya.....jadikanlah dia halal untuk ku....



Saturday, June 22, 2013

Tamparan Sebuah Senyuman.....

Sudah lama hati ini tidak menggila....ledakan di dasar hati membuak-buak....membawa bersama arus yang bergelora......lama sudah tidak aku merasai...gelombang rasa ini......Ingin sekali aku mengungkapkan kata cinta......tetapi bibir ku terkatup rapi......Di hati ku terdetik....tidak ingin lagi aku ulangi sejarah lalu.....sejarah yang telah memerangkap aku........sesuatu yang telah pun berakhir.......Akan ku buka lembaran baru....akan ku ungkapkan rasa ini...agar sudi dirinya menjadi penghias hidup ini.....menjadi peneman hati yang telah lama sepi.....



Senyum mu membuat rasa ini datang kembali....sudah banyak kata yang aku ungkapkan...tanpa dia menyedari akan rasa di hati ini....Masa terus berlalu...senyum mu terus melayang....membuat aku menjadi tidak menentu.....wajah manja mu ada di mana-mana....Izinkanlah aku...melihat senyuman itu lagi...akan ku simpan dalam ruang hati ku.....agar sentisa kekal di ingatan ini......Dengan segunung harapan....aku nyatakan hasrat hati....Aku teguhkan tembok hati....agar bisa menahan badai yang mungkin menimpa.....

Senyum mu kini aku dakap erat......hati mu ingin ku genggam penuh kasih......Mengertilah wahai pemilik senyuman....berilah sedikit kesempatan.....untuk aku berkongsi rasa ini.......sesekali terdetik di hati ku...sempurnakah aku untuknya....apakah layak aku bersamanya.....bagi ku...dia amat sempurna...tiada cacat celanya....

Mungkin aku tidak petah berbicara...mengeluarkan ayat berbunga-bunga...berpuitis..Tidak pandai aku bermadah seindah puisi.....Namun...akan ku lemparkan ikhlas dari sudut hati.....aku hanya insan kekurangan...hanya keikhlasan hati ku bawa bersama......terima kasih ingin aku nyatakan.....aku berharap...ini semua bukan lagi mimpi.....


~goldbird~


My pencil drawing.....








Mimpi Kehilangan.........


Di malam sunyi yang dingin.......aku bersama dua lagi rakan ku menuju ke sebuah warung....sudah menjadi kebiasaan kami berkunjung ke warung pakcik tua itu....Malam ini...tidak ramai orang seperti kebiasaanya....dan beberapa lagi warung juga kelihatan kosong....kami duduk di satu tempat...tempat yang menjadi "port" kami di kedai itu....

Selesai makan...kami beredar...meninggalkan warung pakcik tua itu.....Pada kebiasaanya kami akan menaiki motosikal....tetapi pada hari ini...kami berjalan kaki sahaja......sesuatu yang tidak pernah kami lakukan....kami menuju ke suatu tempat....melalui jalan yang diterangi cahaya lampu jalan dan dilimpahi cahaya rembulan.....ditemani bunyi unggas malam ( cengkerik jer pun )

Setibanya kami di suatu kawasan.....aku pantas teringatkan sesuatu.....sesuatu yang harus ada pada aku....aku melihat dua orang rakan ku....seperti jangkaan aku....mereka memiliki hak milik mereka.....aku terpaku...menghentikan langkah ku....seraya itu hati ku berkata...aku harus kembali ke kedai pakcik tua itu......

Kami berpatah arah.....melalui lorong-lorong yang telah kami tempuhi....menuju ke suatu destinasi...warung lelaki tua itu....Hujan mula membasahi bumi...menemani kerisauan hati ini....Alam seakan mengerti...bersama berduka....Tanpa aku peduli...aku teruskan langkah ini...walaupun hujan menimpa diri...aku tidak hiraukan lagi....Aku mahukan hak aku kembali....di sisi ku...seperti selalu....

Tiba di satu persimpangan....sang hujan tidak sedikit pun menunjukkan belas simpati.....terus menujah ke arah tubuh ini..........Aku melinta ke seberang jalan....melihat rakan ku masih di bahu jalan.....menjerit-jerit ke arah ku....pantas ada suatu kilauan cahaya menyinari pandangan ku.....pantas cahay itu melintasi aku....biasan air menerjah tubuh ku....Binatang besi itu berlalu pergi...tanpa rada bersalah........tanpa perasaan.......

Langkah ini harus aku teruskan......belum sempat aku melangkah lebih jauh....deria aku menangkap satu bunyi....bunyi yang amat mengganggu aku...Aku berpaling ke arahnya.............mencapainya....lantas aku menekan satu butang yang ada padanya.....dan bunyi itu hilang.....hilang bersama rakan-rakan ku......

Kini, aku diselubungi kesejukan pagi....Kedai makan...orang tua....malam sunyi....bunyi cengkerik....itu semua turut lesap.....baru aku sedari...semua ini hanya permainan mimpi....




~tamat~
~gold_bird~
10 Jun 2013



Friday, February 15, 2013

Lukisan Dengan Note 2....haha

Sampan